Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Stellantis Communications en blijf op de hoogte van het nieuws

18 dec. 2018

Fiat 500 F-serie in MoMa tentoonstelling "The Value of Good Design"

F-serie Fiat 500 in "The Value of Good Design" tentoonstelling van Museum of Modern Art in New York


Vorig jaar nam het New Yorkse Museum of Modern Art, MoMa, de classic Fiat 500 in zijn collectie op. Nu jan het grote publiek deze F-serie ook zien als 1 van de blikvangers van de tentoonstelling "The Value of Good Design". Deze tentoonstelling met stukken uit de topcollectie industrieel design van het MoMa is te zien van 10 februari tot 27 mei 2019.
"De 500 is een Italiaans stijlicoon dat altijd in de mode is gebleven en over de decennia heen overal ter wereld fans heeft vergaard," aldus Luca Napolitano, ‘Head of EMEA Fiat and Abarth'. "Sinds 1957 heeft de Fiat 500 overal ter wereld kleur en een glimlach gebracht in het dagelijkse leven op de wegen. Hij groeide uit tot een 'Bel Paese'-ambassadeur en een icoon van stijl en design 'made in Italy'."

Over de Fiat 500
Het model dat tentoongesteld wordt in het MoMa, is een klassieke Fiat 500 uit de F-serie, de populairste 500 ooit, die geproduceerd werd van 1965 tot 1972. Samen met de andere versies (Sport, D, L en R) van de eerste generatie werden van 1957 tot 1975 in totaal meer dan vier miljoen exemplaren geproduceerd. De auto is een duidelijke expressie van vorm en functie die hand in hand gaan met een logisch en spaarzaam gebruik van materialen, en de overtuiging dat kwaliteitsdesign voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn. De ontwikkeling van betaalbare, betrouwbare auto's als de Fiat 500 was essentieel voor de uitbreiding van de automobiliteit in het naoorlogse Europa.
De Nuova 500, die algemeen de "Cinquecento" werd genoemd, werd getekend door designer en ingenieur Dante Giacosa en gelanceerd in 1957. Giacosa, die aan de slag ging bij Fiat in 1927, was verantwoordelijk voor vele van de belangrijkste ontwerpen die de autoconstructeur tijdens zijn carrière van 43 jaar creëerde, zoals de originele 500 "Topolino" en de latere 500 "Nuova". Als compacte stadsauto met de motor achterin, werd de 500 ontwikkeld als goedkope auto voor de grote massa. Ondanks zijn beperkte buitenafmetingen creëerde het design van Giacosa een maximum aan binnenruimte, met een verrassend ruim interieur als resultaat dat geschikt was voor vier inzittenden. Het standaard stoffen vouwdak gaf de betaalbare auto een luxueuze uitstraling en verminderde tegelijk de hoeveelheid staal (toen een kostbare grondstof) die nodig was om de auto te produceren.
Aan het onbetwiste succes kwam in 2007 een vervolg met de lancering van de nieuwe generatie. De 500 van vandaag bleek net als zijn illustere voorganger onmiddellijk een groot wereldwijd succes, met een indrukwekkende reeks onderscheidingen, waaronder "Auto van het jaar" en "Compasso d'oro".

The Value of Good Design
Met objecten van huismeubilair en -toestellen tot keramiek, glaswerk, elektronica, transportdesign, sportartikelen, speelgoed en graphics verkent ‘The Value of Good Design' (10 februari - 27 mei 2019) het democratiserende potentieel van design. Te beginnen met de Good Design-initiatieven van het MoMa van het einde van de jaren 1930 tot en met de jaren 1950, die opkwamen voor goed ontworpen, betaalbare eigentijdse producten. Het concept 'goed design' sloeg ook aan ver buiten het museum, met regeringen aan beide kanten van de Koude Oorlog die het omarmden als een cruciaal instrument voor sociale en economische wederopbouw en technologische vooruitgang in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, waarvan de Fiat 500 een klassiek voorbeeld is. De tentoonstelling stelt ook vragen over wat 'goed design' vandaag kan betekenen, en of mid-century waarden vertaald en opnieuw gedefinieerd kunnen worden voor een 21e-eeuws publiek. Bezoekers worden uitgenodigd om dat voor zichzelf uit te maken door enkele klassiekers van 'goed design' uit te proberen die nog altijd geproduceerd worden, en te verkennen hoe het MoMa, door zijn designcollectie, een incubator blijft van nieuwe producten en ideeën in een internationale markt.

Lijnden, 18 december 2018


-----------------------------------------EINDE BERICHT----------------------------------------


Noot voor de redactie:

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) is de op 7 na grootste autofabrikant ter wereld. In 2017 verkocht FCA ruim 4,7 miljoen voertuigen. De groep ontwerpt, ontwikkelt, produceert en verkoopt auto's, bedrijfswagens, onderdelen en productiesystemen wereldwijd. FCA bevindt zich in 40 landen, heeft 162 productiefaciliteiten, 87 R&D centers, dealers en importeurs in meer dan 150 landen. Het opereert met de merken Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Ram, Maserati, SRT (race divisie toegewijd aan high performance auto's) en Mopar (aftersalesmerk van FCA voor accessoires, services, customer care en originele onderdelen). Ook behoren Comau (productierobots), Magneti Marelli (elektronica) en Teksid (ijzer en aluminium onderdelen) tot FCA. FCA levert ook financieringen, lease- en huurdiensten door middel van dochterondernemingen, joint ventures en overeenkomsten met gespecialiseerde finance operators. FCA is beursgenoteerd op de New York Stock Exchange ("FCAU") en de Milan Stock Exchange ("FCA").

Niet voor publicatie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mirco Rácz, Public Relations Manager.
T: +31 (0) 20 3421 809
M: +31 (0) 6 52 000 188
E: mirco.racz@fcagroup.com
W: www.fiatpress.nl